Ελληνικά Παραδοσιακά Μουσικά Όργανα

You are currently viewing Ελληνικά Παραδοσιακά Μουσικά Όργανα

Δείτε παρακάτω τα λαϊκά όργανα ανά κατηγορία, καθώς και μια παρουσίαση με πληροφορίες και ηχητικά παραδείγματα.

(Πάτησε τα βελάκια, κάτω δεξιά, για να προβάλεις το αντικείμενο σε πλήρη οθόνη)

Η παρουσίαση σε πλήρη οθόνη

Ελληνικά Λαϊκά Μουσικά Όργανα – Παρουσίαση

Παιχνίδια για να ελέγξεις τις γνώσεις σου

ΚΡΥΠΤΟΛΕΞΑ

Κρυπτόλεξο – Παραδοσιακά Μουσικά Όργανα – ΑΕΡΟΦΩΝΑ

Πιο δύσκολο

—————————————-

Κρυπτόλεξο – Παραδοσιακά Μουσικά Όργανα – ΧΟΡΔΟΦΩΝΑ

Πιο δύσκολο

—————————————

Κρυπτόλεξο – Παραδοσιακά Μουσικά Όργανα – ΜΕΜΒΡΑΝΟΦΩΝΑ – ΙΔΙΟΦΩΝΑ – ΗΧΗΤΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ

Πιο δύσκολο

MEMORY CARDS

Τα Παραδοσιακά Μουσικά Όργανα (Memory cards) – Χορδόφωνα

Τα Παραδοσιακά Μουσικά Όργανα (Memory cards) – Αερόφωνα – Κρουστά

Μαθαίνω τα ονόματα των Λαϊκών Mουσικών Οργάνων – Flash Cards

Ποιό μουσικό όργανο ακούς;

ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ

ΣΥΛΛΟΓΗ ΦΟΙΒΟΥ ΑΝΩΓΕΙΑΝΑΚΗ

http://www.melt.gr/gr/episkepsi/melmosfa/istoria/

Η Συλλογή Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων του Φοίβου Ανωγειανάκη είναι καρπός σαράντα χρόνων έρευνας και μελέτης (1950 – 1990) και δωρήθηκε στο κράτος με σκοπό την ίδρυση Μουσείου, που σχεδιάστηκε και οργανώθηκε από τον δωρητή, με την ενίσχυση και του Υπουργείου Πολιτισμού. 

Το Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων – blog

Παραδοσιακά Όργανα

από το Musics

http://www.musics.gr/greek-musical-instruments-

Τα παραδοσιακά όργανα στο χάρτη της Ελλάδας ανά περιοχή

Από τη Google Maps

ΔΟΜΝΑ ΣΑΜΙΟΥ

Ο επίσημος ιστότοπος με το αρχείο της Δόμνας Σαμίου

ΤΑ ΛΑΪΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥΣ  

Βίντεο από την Ταινιοθήκη της Δημόσιας Τηλεόρασης

Κρητική Λύρα

http://archive.ert.gr/8857/

Στα πλαίσια της σειράς «ΤΑ ΛΑΪΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥΣ» παρουσιάζεται η πολυσύνθετη διαδικασία που πρέπει να ακολουθείται πιστά, με λεπτότητα χειρουργού και ευλάβεια αγιογράφου, στο σχήμα, μορφή και διαστάσεις της Κρητικής Λύρας. Οι πρώτες σαφείς αναφορές σε χορδόφωνο όργανο με δοξάρι γίνονται στο έπος του ΔΙΓΕΝΗ ΑΚΡΙΤΑ στις αρχές του 11ου αιώνα. Την πλατιά χρήση της Λύρας στους ηρωικούς χρόνους, σαν οργάνου ευθυμίας, λαϊκού πανηγυρισμού και χορευτικού συναγερμού, υπογραμμίζουν στίχοι του ΟΜΗΡΟΥ. Επίσης, ο ρόλος της στη μουσικολογία των λαών τεκμηριώνεται απ’ τις τοιχογραφίες των Μινωικών ανακτόρων. Ο φακός μας ξεναγεί στο εργαστήριο του επαγγελματία οργανοποιού ΑΝΤΩΝΗ ΣΤΕΦΑΝΑΚΗ, από την Κρήτη, απ’ όπου παρακολουθούμε τη διαδικασία κατασκευής της Κρητικής Λύρας, προβάλλοντας τις πρακτικές και αισθητικές λεπτομέρειες, σχήματα, διαστάσεις, πάχος των ξύλων, πάντρεμα των υλικών και τα εργαλεία, που έχουν σημασία για την κατασκευή του μουσικού οργάνου. Ακούγονται μελωδίες Κρητικής Λύρας εκτελεσμένες από τον μικρό ΑΝΤΩΝΗ και άλλες 

Λαγούτο

http://archive.ert.gr/8932/

Η σειρά «ΤΑ ΛΑΪΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥΣ» μας ξεναγεί στο εργαστήρι του οργανοποιού ΘΕΟΦΙΛΟΥ ΜΠΡΑ, στο οποίο παρουσιάζεται διεξοδικά ο τρόπος κατασκευής του Λαγούτου. Η ιστορία των οργάνων της οικογένειας του λαούτου ξεκινάει από την 3η χιλιετία π. χ. στη ΜΕΣΟΠΟΤΑΜΙΑ. Στον ελλαδικό χώρο το πρώτο όργανο αυτού του τύπου είναι η Πανδρούρα από την οποία προήλθε ο Ταμπουράς, παραλλαγή του οποίου είναι το ελληνικό λαούτο που διαμορφώθηκε γύρω στο 17 αιώνα. Στο έπος του ΔΙΤΕΝΗ ΑΚΡΙΤΑ, στα ακριτικά τραγούδια, στον ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟ του ΒΙΤΖΕΤΖΟΥ ΚΟΡΝΑΡΟΥ, έργο γνωστό για τη λυρική-ποιητική του αξία και φυσικά το δημοτικό τραγούδι, το λαούτο προβάλλεται το μουσικό όργανο που είτε μόνο του είτε ως συνοδευτικό φωνής, μπορεί να εκφράσει ανθρώπινα συναισθήματα. Μεγάλο ρόλο στην ποιότητα του ήχου και γενικά της κατασκευής παίζει το είδος των ξύλων από τα οποία κατασκευάζονται διάφορα μέρη του, η στερεότητά του και η αντοχή στο σκέβρωμα καθώς και η δεξιοτεχνία του μάστορα. Ο λαουτιέρης ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΣΙΑΜΟΥΛΗΣ κλείνει την εκπομπή με την ερμηνεία μαντινάδας του ΒΑΣΙΛΗ ΣΚΟΥΛΑ και τη μελωδική συνοδεία του Λαγούτου. 

Λατέρνα 

http://archive.ert.gr/8861/

Η σειρά «ΛΑΪΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥΣ» παρουσιάζει τη Λατέρνα, ένα λαϊκό μέσο μουσικής, με το οποίο ο κόσμος ψυχαγωγήθηκε, χόρεψε, διασκέδασε και τόνωσε την Εθνική του συνείδηση. Δύο ομάδες ειδικοτήτων Οργανοποιοί και Σταμπαδόροι ασχολήθηκαν με τη δημιουργία και στάμπα της Λατέρνας με μεράκι. Η τεράστια επιτυχία της Λατέρνας οφειλόταν σε «ΦΡΑΓΚΟΥΣ» Κωνσταντινοπολίτες, τον ΤΟΥΡΚΟΝΙ, ΚΑΡΜΕΛΛΟ και τον ΑΡΜΑΟ οι οποίοι έκαναν δυνατό ξεκίνημα, οργανώνοντας γραμμή παραγωγής και συνθέτοντας αξιόλογη μουσική. Οι λατερνατζήδες ΘΟΔΩΡΟΣ ΝΕΡΑΤΖΑΝΗΣ, από την Αθήνα και ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΑΡΑΤΖΑΣ από Θεσσαλονίκη μιλούν για τη Λατέρνα και την ιστορία της. 

Σαντούρι

http://archive.ert.gr/8895/

Η σειρά «ΤΑ ΛΑΪΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥΣ» μας ξεναγεί στο οργανοποιείο του ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΡΑΟΓΛΑΝΗ στις ΜΗΛΙΕΣ του ΠΗΛΙΟΥ, απ’ όπου παρακολουθούμε την κατασκευή του Σαντουριού. Πληροφορίες για την κατασκευή των χορδών, τα υλικά και τα εργαλεία που χρησιμοποιεί, δίνει από το χώρο του εργαστηρίου του ο κατασκευαστής ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΕΛΟΣ. Η ιστορία του μουσικού οργάνου ξετυλίγεται, σχεδόν ταυτόχρονα, σε Ανατολή και Δύση. Ο αφηγητής δίνει πληροφορίες για τη μουσική κίνηση στα μεγάλα αστικά κέντρα της Μ. ΑΣΙΑΣ, ΣΜΥΡΝΗ και ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ, όπου γίνεται κατανοητό ότι το Σαντούρι ήταν βασικό όργανο στις ελληνικές κομπανίες των αστικών αυτών κέντρων. Η πλατιά διάδοση του μουσικού οργάνου στον ελλαδικό χώρο οφείλεται στους Έλληνες της Μ. ΑΣΙΑΣ που ήρθαν μετά τη Μικρασιατική καταστροφή. Χάρη στις εκφραστικές δυνατότητες του γίνεται γρήγορα ένα από τα απαραίτητα όργανα της «κομπανίας», που χρησιμοποιείται για ερμηνεύσει κυρίως το δημοτικό τραγούδι. Γίνεται σύντομη παρουσίαση ενός από τους σημαντικότερους εκτελεστές του Σαντουριού ΤΑΣΟΥ ΔΙΑΚΟΓΙΑΝΝΗ, ο οποίος συνέβαλε ώστε να χρησιμοποιηθεί το Σαντούρι, ως βασικό όργανο από τους μεγάλους Έλληνες συνθέτες στην έντεχνη μουσική. Ο δεξιοτέχνης του οργάνου, με το δικό του ηχητικό ηχόχρωμα παίζει στο Σαντούρι μελωδία με τον ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΦΤΕΡΟ. Η εκπομπή είναι αφιερωμένη στη μνήμη του σαντουριέρη ΘΑΝΑΣΗ ΜΠΑΣΤΟΥΝΗ. 

Τσαμπούνα – Γκάϊντα

http://archive.ert.gr/8849/

Στα πλαίσια της σειράς «ΤΑ ΛΑΪΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥΣ» παρουσιάζεται διεξοδικά ο τρόπος κατασκευής του Άσκαυλου – Τσαμπούνας – Γκάιντας. Όπως τόσα άλλα όργανα έτσι και Άσκαυλος έρχεται στην Ελλάδα από την Ασία, γύρω στο 1ο με 2ο μ. Χ. αιώνα, σύμφωνα με αξιόπιστες μαρτυρίες. Έκτοτε την παρουσία του στον ελλαδικό χώρο και στον ελληνισμό της Εγγύς Ανατολής τεκμηριώνεται από πολλές εικονογραφικές και φιλολογικές πηγές. Ο ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ κατασκευαστής της Γκάιντας από το ΚΙΛΚΙΣ και ο ΦΡΑΓΚΟΥΛΙΤΑΚΗΣ ΜΑΝΩΛΗΣ – ΜΠΑΞΕΣ κατασκευαστής Τσαμπούνας από την ΚΡΗΤΗ δουλεύουν την παραδοσιακή τεχνική του λαϊκού δημιουργού, ο οποίος μετατρέπει με εφευρετικότητα και μεράκι τον αέρα σε μελωδία και τη μελωδία σε πνοή. 

Φλογέρα – Σουραύλι – Μαντούρα

http://archive.ert.gr/8852/

Η σειρά «ΤΑ ΛΑΪΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥΣ» παρουσιάζει τρία κατεξοχήν ποιμενικά όργανα στον ελλαδικό χώρο, τη Φλογέρα, τη Τσαμπούνα και τη Μαντούρα. Μέσα από βυζαντινές, μεταβυζαντινές εικονογραφίες και φιλολογικές μαρτυρίες των κλασικών και των πρώτων χριστιανικών χρόνων, που δίνουν οι Πατέρες της Εκκλησίας, τεκμηριώνεται η παρουσία των οργάνων αυτών, στον ελλαδικό χώρο και στον Ελληνισμό της Εγγύς Ανατολής. Επίσης τα συναντάμε σε στίχους δημοτικής και έντεχνης ποίησης. Προβάλλεται διεξοδικά ο τρόπος κατασκευής των ποιμενικών οργάνων από τους οργανοποιούς: ΜΑΝΩΛΗ ΦΡΑΓΚΟΥΛΙΤΑΚΗ στο Σουραύλι και ΑΝΤΩΝΗ ΣΤΕΦΑΝΑΚΗ στη Μαντούρα, από την ΚΡΗΤΗ, τον ΓΙΩΡΓΟ ΜΑΡΑ από την ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟ και τέλος, τον ΣΩΤΗΡΗ ΜΑΤΡΑΚΑ στην κατασκευή της Βαρβάγκας από τη ΘΕΣΣΑΛΙΑ. Επισημαίνεται η μεταξύ τους διαφορά στον τρόπο με το οποίο είναι φτιαγμένο το μέρος του οργάνου που παράγει τον ήχο. Το στοιχείο αυτό διαφοροποιεί οργανολογικά, τα τρία ποιμενικά όργανα.

Άδεια Creative Commons
Αυτή η εργασία χορηγείται με άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές .

Visits: 11168

Αφήστε μια απάντηση

This Post Has 4 Comments

  1. Filanthi Koulakou

    Πολύ ενδιαφέρουσα δημοσίευση και χρήσιμη

  2. Ξένια Τσέλιγκα

    Δε σας γνωρίζω προσωπικά, θέλω όμως να σας συγχαρώ για την υπέροχη δουλειά σας. Χίλια μπράβο!!!

    1. admin

      Ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια.