Ο Κύριος Μουσικός στο Erasmus+ (Καρθαγένη)

You are currently viewing Ο Κύριος Μουσικός στο Erasmus+ (Καρθαγένη)

Το 10ο Δημοτικό Σχολείο Ελευσίνας, όπου υπηρετώ για 25 και πλέον χρόνια, μπήκε φέτος στο πρόγραμμα Erasmus+ με τίτλο: “Let’s Go Cultural”.

Η ιδέα για την κατάθεση της πρότασης ήταν της πολύ καλής συναδέλφου, Εκπαιδευτικού Αγγλικών, Κωνσταντίνας Βόιτσιου, που εργάστηκε αδιάκοπα και μεθοδικά για την υλοποίησή της, με αξιοθαύμαστο ενθουσιασμό και επαγγελματισμό, τον οποίο κατάφερε να μεταφέρει σε όλους σχεδόν τους εκπαιδευτικούς του σχολείου μας. 

Μετά την έγκριση της πρότασης, λοιπόν και τις αναπόφευκτες γραφειοκρατικές περιπέτειες, διαμορφώθηκε η παιδαγωγική ομάδα που θα υλοποιήσει το πρόγραμμα, το οποίο θα διαρκέσει δύο χρόνια και θα ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2021 στην Ελευσίνα.Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται 4 ταξίδια στις συνεργαζόμενες χώρες, (Ισπανία, Αγγλία, Αυστρία, Τουρκία και Ελλάδα) όπου οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν θα συνεργαστούν μεταξύ τους, ανταλλάσοντας καλές εκπαιδευτικές πρακτικές και θα γνωρίσουν στοιχεία του πολιτισμού της κάθε χώρας. Ταυτόχρονα θα εμπλακούν δημιουργικά με τους μαθητές στα σχολεία υποδοχής ετοιμάζοντας σχέδια εργασίας που θα παρουσιάσουν μέσα στην τάξη.

Ο πρώτος μας σταθμός ήταν η Ισπανία και το Δημοτικό Σχολείο Antonio de Ulloa της Καρθαγένης.

Η Καρθαγένη ή Καρταχένα είναι ισπανική πόλη της Μεσογείου στα νοτιοανατολικά της Ιβηρικής χερσονήσου στην Αυτόνομη Κοινότητα της Περιφέρειας της Μούρθια με πληθυσμό πάνω από 200.000 κατοίκους. Για πολλά χρόνια επικρατούσε στην πόλη μια έντονη στρατιωτική ατμόσφαιρα, αφού το λιμάνι της ήταν το σημαντικότερο κέντρο του ισπανικού στόλου στη Μεσόγειο.

Έπειτα όμως, με την επαγγελματοποίηση των Ενόπλων Δυνάμεων, μειώθηκε η παρουσία του ισπανικού στρατού και οι αρχές της πόλης αντιλήφθηκαν αμέσως ότι θα έπρεπε να βρουν καινούργιες πηγές εσόδων.

 

Έστρεψαν, λοιπόν, το βλέμμα τους στο παρελθόν και την πλούσια ιστορία που ήταν αιώνες θαμμένη κάτω από τη γη. Άρχισαν τότε ανασκαφές σε πολλές περιοχές της πόλης που έφεραν στο φως το μεγαλείο του παρελθόντος της Καρθαγένης (κυρίως αυτό που τοποθετείται στους Ρωμαϊκούς χρόνους), το οποίο μεταμόρφωσε τον τόπο, σε διάστημα είκοσι μόλις χρόνων, από στρατιωτικό κέντρο σε κέντρο πολιτισμού ή, όπως λέει το τουριστικό σλόγκαν της πόλης, σε «λιμάνι πολιτισμών».

Με την έγκριση του προγράμματος, λοιπόν, Η Κωνσταντίνα Βόιτσιου, η Νένα Ιακώβου, η Λένα Πραμαντιώτη κι εγώ, στρωθήκαμε στη δουλειά και οι ιδέες διαδέχονταν η μία την άλλη. Κάθε μέρα που περνούσε, γεννιόταν και μια νέα ιδέα. Έτσι διαμορφώθηκαν κάποιες δραστηριότητες, που ανταποκρίνονται πλήρως στη φιλοσοφία του προγράμματος και που μοιραστήκαμε με τους μαθητές στο ισπανικό σχολείο.

Πρώτα απ’ όλα, τα παιδιά της Λένας Πραμαντιώτη (Γ2) ζωγράφισαν τα γράμματα ώστε να γράψουμε τον τίτλο του προγράμματος.

Στη συνέχεια, τα παιδιά της Νένας Ιακώβου και της Σταυρούλας Ηλιοπούλου (Δ2) ζωγράφισαν τα γράμματα από τη λέξη “Γεια σου” στις πέντε γλώσσες των χωρών που συμμετέχουν, για να μπορούμε να παίξουμε το παιχνίδι “Βρες τη λέξη”, όπου τα παιδιά καλούνταν να σχηματίσουν κάτω από τη σημαία κάθε χώρας τη λέξη “Γεια σου” στη σωστή γλώσσα.

 

Τα παιδιά του Γ2 και Δ2 ζωγράφισαν τις σημαίες των χωρών.

Στη συνέχεια, η Κωνσταντίνα Βόιτσιου, η Φανή Ιωακειμίδη (Αγγλικών) και ο Γιώργος Μπουραντάς (Πληροφορικής) επιμελήθηκαν τη δημιουργία ενός ταξιδιωτικού οδηγού ώστε τα παιδιά του ισπανικού σχολείου να μάθουν το χάρτη της Ελλάδας και κάποια σημεία πολιτιστικού ενδιαφέροντος.

Κατόπιν και με τη βοήθεια του Ηλία Καρρά (Εικαστικών), παιδιά της Ε’ και ΣΤ’ τάξης ζωγράφισαν διάφορα σύμβολα, παίρνοντας ιδέες από εικόνες και σημεία ενδιαφέροντος της κάθε πόλης, που συμμετέχει στο πρόγραμμα, ώστε να προκύψει το τελικό λογότυπο που θα παίρναμε μαζί μας στην Ισπανία.

Η Λένα Πραμαντιώτη με τα παιδιά της δημιούργησε το παραμύθι “Η Πριγκίπισσα που έγινε Αμυγδαλιά” (Φύλλις και Δημοφών). Μια ιστορία που μας έρχεται από την Αρχαία Ελλάδα και μιλάει για τον ερχομό της Άνοιξης κάθε χρόνο.Τα παιδιά στην Ελλάδα εικονογράφησαν το παραμύθι και με τη βοήθεια της Κωνσταντίνας το μετέφρασαν στα Αγγλικά. Οι μαθητές στο ισπανικό σχολείο έπρεπε να αντιστοιχίσουν τη κάθε λεζάντα με τη σωστή εικόνα/ζωγραφιά και στη συνέχεια να τα βάλουν όλα στη σωστή σειρά, ώστε να αφηγηθούν το παραμύθι.

Φτιάξαμε ένα βίντεο παρουσίασης της Ελευσίνας και του 10ου Δημοτικού Σχολείου, ώστε να προβληθεί στην πρώτη μας συνάντηση με τους εταίρους.

Τέλος, δημιουργήθηκε από μένα ένα τραγούδι, το “Hello Song”, που ηχογράφησαν παιδιά της Ε’ και της ΣΤ’ τάξης, με στόχο να περιέχει και να συνοψίζει αυτό που πραγματικά αισθανόμαστε οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί για το πρόγραμμα και τη συνεργασία μας με τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές των άλλων χωρών, αλλά και αυτό που θα θέλαμε να αισθάνονται και οι μαθητές μας.

Αγάπη και σεβασμό στη διαφορετικότητα του κάθε πολιτισμού.

Το τραγούδι λοιπόν διαμορφώθηκε με ένα κουπλέ που βασίζεται στη φράση “Γεια σου από … την κάθε χώρα που συμμετέχει”, ένα ρεφρέν πάνω στη λέξη “Γεια σου” στις πέντε γλώσσες και ένα τελικό μήνυμα που, εκφράζοντας και τις πέντε χώρες, έρχεται από την Ελλάδα:… to unite with Love, with YOU!

Το τραγούδι, αν και γεννήθηκε στην Ελλάδα, στο 10ο Δημοτικό Σχολείο Ελευσίνας, έκανε τα πρώτα του βήματα στην Καρθαγένη της Ισπανίας και αποτέλεσε σημείο αναφοράς σε κάθε συνάντησή μας με τους ξένους εκπαιδευτικούς, αλλά και μέσα στην τάξη με τους Ισπανούς μαθητές.

Τραγουδήθηκε μέσα στην τάξη, στις συναντήσεις μας με τους εταίρους στο σχολείο, στο πούλμαν κατά τη διάρκεια των μετακινήσεών μας, μέσα στο ορυχείο που επισκεφτήκαμε και τέλος, μέσα στο εστιατόριο κατά το αποχαιρετιστήριο γεύμα μας.Αποτέλεσε, έτσι, το απόλυτο “σάουντρακ” του ταξιδιού μας στην Καρθαγένη, αφήνοντας μέσα μας στο τέλος ένα αποτύπωμα χαρμολύπης, αλλά και μια γλυκιά ανάμνηση, που θα διαρκέσει για πάντα.

Γεια σου … Οζλέμ, Ραμαζάν, Γιακούμπ και Αλπ. Γεια σου … Λίζα και Φέρρι. Γεια σου … Κατρίν, Εμανουέλα, Χάνες και Ζανίν. Γεια σου … Εσπεράνθα, Ροθίο, Λόλα, Τσάρο, Έλια, Σύλβια και Νοέλια. Yia su aptin Ellada …

Μετά την επιστροφή μας στην Ελλάδα, το τραγούδι συνέχισε το ταξίδι του …… στην ισπανία, από την πολύ καλή συνάδελφο μουσικό, Λόλα (Dolores Villalba Madrid). (Τα παιδιά πρότειναν στη δασκάλα τους να συνοδεύσουν το τραγούδι με τα μπουκάλια τους!)

στην Αυστρία από την Ζανίν (Janine Wippel), που έμαθε το τραγούδι στα παιδιά της την πρώτη μέρα της επιστροφής της στο σχολείο.

Τελειώνω αυτή τη μικρή αναφορά στο ταξίδι στην Καρθαγένη με τα τελευταία λόγια που είπα στην πρώτη μας συνάντηση με τους εκπαιδευτικούς των άλλων χωρών, κατά την παρουσίαση των σχολείων μας:

… Είμαι αισιόδοξος άνθρωπος, πιστεύω στη δύναμη της αγάπης και δεν σταμάτησα ποτέ να φαντάζομαι έναν καλύτερο κόσμο.

Ο Ισπανός πολιτικός Manuel Marin, ο “πατέρας του προγράμματος Erasmus”, χάρη στον οποίο βρισκόμαστε σήμερα, όλοι εμείς, εδώ, πιστεύω πως θα συμφωνούσε απόλυτα μαζί μου.

Λίγα λόγια για τη φιλοσοφία του προγράμματος

Το πρόγραμμα Erasmus+ “Let’s Go Cultural” σκοπεύει να εμπλέξει μαθητές ηλικίας 6-11 ετών από τις 5 χώρες που θα συνεργαστούν (Ισπανία, Τουρκία, Ελλάδα, Αγγλία και Αυστρία) και να τους βοηθήσει να αναπτύξουν δεξιότητες και ικανότητες του 21ου αιώνα.

Η καινοτομία του προγράμματός έγκειται στο γεγονός ότι με τη χρήση των ΤΠΕ και την εκμάθηση ξένων γλωσσών θα ενισχυθεί και η ποιότητα της εκπαίδευσης γενικότερα.

Μέσα από τις δραστηριότητες που θα γίνουν οι μαθητές θα εμβαθύνουν στον δικό τους πολιτισμό και ταυτόχρονα, θα καταστούν ανοικτοί και δεκτικοί προς τους πολιτισμούς της ΕΕ ώστε να θεωρούν ότι είναι καθήκον τους να τους προστατεύουν και να διατηρούν και να διαδίδουν την πολιτιστική τους κληρονομιά στην ΕΕ.

Οι συμμετέχοντες δάσκαλοι γνωρίζουν ότι υπάρχει μεγάλη ανάγκη να αλλάξουν τα σχολικά προγράμματα προκειμένου να ικανοποιηθούν οι ανάγκες των μαθητών και της κοινωνίας στη νέα πραγματικότητα του 21ου αιώνα.

Let’s go cultural Blog

Visits: 218

Αφήστε μια απάντηση