Claudio Monteverdi

You are currently viewing Claudio Monteverdi

Κλαούντιο Μοντεβέρντι

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια

Μπαρόκ – Παρουσίαση 1

Ραδιοφωνικές εκπομπές για τον Claudio Monteverdi

Claudio Monteverdi, ο πρωτοπόρος

Κύκλος εκπομπών – ειδικό αφιέρωμα στο Τρίτο Πρόγραμμα 90,9 για τα 450 χρόνια από τη γέννηση του Claudio Monteverdi (Κρεμόνα 15 Μαΐου 1567 – Βενετία 29 Νοεμβρίου 1643).
Τέσσερις επιστολές που έγραψε τον Ιανουάριο του 1617, πριν από 400 χρόνια, o αρχιμουσικός στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου στη Γαληνοτάτη Δημοκρατία της Βενετίας Claudio Monteverdi, προς τον τακτικό του συνεργάτη και φίλο, τον λιμπρετίστα Alessandro Striggio.

Αυτές τις επιστολές, που καθρεφτίζουν όχι μόνο τη μουσική αλλά και τη σκηνική ματιά του συνθέτη, παρουσιάζουν τα Μήλα των Εσπερίδων, στο πλαίσιο του κύκλου εκπομπών γύρω από τον Monteverdi και το έργο του, την Πέμπτη, 26 Ιανουαρίου 2017 στις 7.00 μ.μ. και το Σάββατο 28 Ιανουαρίου στις 11.00 π.μ., μαζί με αποσπάσματα από τον Ορφέα, την πρώτη του όπερα, που έκανε πρεμιέρα στα 1607 στη Μάντουα (όταν ο Μοντεβέρντι ήταν 40 χρονών) και με συνθέσεις από τη συλλογή Selva morale e spirituale, την πιο σημαντική του ανθολογία θρησκευτικής μουσικής (μετά τον Εσπερινό του 1610), την οποία ολοκλήρωσε όταν ήταν 74 ετών και είχε γίνει ιερωμένος …

1η εκπομπή – O Monteverdi και η εποχή του – Επιστολή 1η

Βενετία 14 Ιανουαρίου 1617

«Eκλαμπρότατε και Σεβασμιότατε κύριε μου.
Έλαβα την επιστολή της ευγενεία σας , στην οποία μου αναφέρετε τους τραγουδιστές που θα ερμηνεύσουν τον μύθο για την Θέτιδα…»
Στην ίδια εκπομπή αποσπάσματα από τον Ορφέα, μαδριγάλια από το δεύτερο βιβλίο του και συνθέσεις από τη συλλογή Selva morale e spirituale.

Ο πρωτοπόρος Ιταλός συνθέτης που ανέδειξε την ποίηση των έργων χάρη στο νέο τρόπο που τα μελοποίησε, υπήρξε η πιο σημαντική και καθοριστική φυσιογνωμία στο πέρασμα της μουσικής δημιουργίας από την Αναγέννηση στο Μπαρόκ. Ο Monteverdi άνοιξε δρόμους σε όλα τα είδη της μουσικής με τα οποία ασχολήθηκε: Ήταν ο δημιουργός μιας από τις πρώτες όπερες, του «Ορφέα», έγραψε βιβλία με μαδριγάλια (φωνητικές συνθέσεις κοσμικής μουσικής) αλλά και θρησκευτική μουσική, όπως τον περίφημο Εσπερινό του 1610. Εκτός από συνθέτης, ήταν για πολλά χρόνια αρχιμουσικός στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου στη Βενετία, στην οποία το ταλέντο του έβαλε σφραγίδα και στον τρόπο της ερμηνείας της μουσικής που παρουσιαζόταν εκεί από άλλους συνθέτες.

To Τρίτο Πρόγραμμα, μέσα από εκπομπές όπως Τα Μήλα των Εσπερίδων, Η Όπερα στο Τρίτο κλπ, με την ευκαιρία της επετείου, θα παρουσιάσει κατά τη διάρκεια του 2017 ολόκληρο το έργο του Μοντεβέρντι, με ποικίλες ηχογραφήσεις, συνεντεύξεις με σημαντικούς μουσικούς που έχουν ασχοληθεί και παρουσιάσει το έργο του, καθώς και εκτεταμένα αποσπάσματα από επιστολές του Μοντεβέρντι, άλλοτε προς συνεργάτες του και άλλοτε προς τους εργοδότες του, θέλοντας έτσι να προσφέρει στους ακροατές το πανόραμα μιας ολόκληρης εποχής που υπήρξε σταθμός στην πορεία της μουσικής.

Έρευνα, παραγωγή, παρουσίαση και μεταφράσεις των επιστολών: Τζουλιέττα Καρόρη.

2η, 3η και 4η επιστολή  (Ιανουάριος 1617)

Βενετία, 28 Ιανουαρίου 1617

«Eκλαμπρότατε και Σεβασμιότατε κύριε μου.
Έλαβα την ευγενέστατη επιστολή της εξοχότητά σας από την οποία έμαθα πως η Εξοχότης του ο Δούκας επέστρεψε από το Casale (πύργος  της οικογένειας) κάτι για το οποίο ευχαριστώ τον Θεό…».

Πριν από 400 χρόνια, τον Ιανουάριο του 1617, o Claudio Giovanni Antonio Monteverdi, που εκείνη την εποχή είχε γίνει αρχιμουσικός στη βασιλική του Αγίου Μάρκου στη Γαληνοτάτη Δημοκρατία της Βενετίας , έγραψε τέσσερεις επιστολές προς τον τακτικό του συνεργάτη και φίλο, τον λιμπρετίστα Alessandro Striggio. 

Claudio Monteverdi Κρεμόνα, 15 Μαΐου 1567 – Βενετία 1643.

Ο Δημήτρης Κούντουρας, με αφετηρία το 8o βιβλίο μιλάει για τον Monteverdi, το μαδριγάλι ως μουσική φόρμα, το πέρασμα από την prima στη seconda prattica, τα ποιητικά κείμενα και τους μυθολογικούς χαρακτήρες του Monteverdi και την ιδέα της «μουσικής αναπαράστασης». Θα ακουστούν ηχογραφήσεις με το Concerto Italiano υπό τον Rinaldo Αlessandrini, τη Montserrat Figueras.

ΤΑ Μήλα των Εσπερίδων  Σάββατο 13/5/2017

Μαζί με τα δικά του έργα σήμερα, παρουσιάζεται μουσική τριών από αυτούς: του Biagio Marini, του Dario Castello και του Alessandro Grandi.

Έρευνα, παραγωγή, παρουσίαση και μεταφράσεις των επιστολών: Τζουλιέττα Καρόρη

«Η Μονομαχία του Τανκρέδου και της Κλορίντα».

Μια μινιατούρα όπερας, που προαναγγέλλει τη δραματική καντάτα. Το ποιητικό κείμενο είναι ένα απόσπασμα από το μνημειώδες έργο του Torquato Tasso Gerusalemme liberata. Ερμηνεύει η mezzo soprano Magdalena Kozena μαζί με το μουσικό σύνολο La cetra που διευθύνει ο Andrea Marcon. Στην ίδια εκπομπή η καντάτα Gott soll allein mein Herze haben BWV169 του J. S. Bach, που ερμηνεύει ο κόντρατενόρος Andreas Scholl. Καλή χρονιά Monteverdi! Στον τάφο του ακόμα αφήνουν λουλούδια/ευχαριστίες για τη μουσική του, 450 χρόνια μετά τη γέννησή του!

Έρευνα, παραγωγή, παρουσίαση και μεταφράσεις των επιστολών: Τζουλιέττα Καρόρη.

Από την Prima στη Seconda pratica.
Μαδριγάλια και…μαδριγάλια!!

Παραγωγή-παρουσίαση: Τζουλιέττα Καρόρη

Ο πολυπράγμων μουσικός Νίκος Παναγιωτίδης, ερμηνευτής της θεόρβης, και του αναγεννησιακού και μπαρόκ λαούτου, με ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες απόψεις για την παληά μουσική, μας ξεναγεί στον κόσμο της κοσμικής φωνητικής μουσικής του Claudio Monteverdi. Όλα όσα θέλουμε να μάθουμε για το μαδριγάλι, και το ρόλο που έπαιξε στην εξέλιξή του ο σπουδαίος μουσικός από την Κρεμόνα, από τη γέννηση του οποίου το 2017, συμπληρώθηκαν 450 χρόνια.

“Η στέψη της Ποππαίας” του Claudio Monteverdi (β’ και γ’ μέρος)

Claudio Monteverdi, ο πρωτοπόρος!

Κύκλος εκπομπών-ειδικό αφιέρωμα στο Τρίτο Πρόγραμμα, για τα 450 χρόνια από τη γέννησή του το 1567.

Ο τσεμπαλίστας και μαέστρος Μάρκελλος Χρυσικόπουλος, προσκεκλημένος της εκπομπής «Η όπερα στο Τρίτο», μας οδηγεί σε μια ανατρεπτική και γεμάτη εκπλήξεις ακρόαση της γνωστής όπερας του Monteverdi.

Παραγωγή- Επιμέλεια: Τζουλιέττα Καρόρη

Baroque 1=Claudio Monteverdi, 1567-1643@76

Αναμφισβήτητα ο πιο σημαντικός και πιο χαρισματικός συνθέτης του ιταλικού μπαρόκ. Ο Κλάουντιο Μοντεβέρντι ήταν ο Ιταλός συνθέτης από την Κρεμόνα, που γεφύρωσε το χάσμα ανάμεσα στην Αναγέννηση και το Μπαρόκ.

Άδεια Creative Commons
Αυτή η εργασία χορηγείται με άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές .

Visits: 203

Αφήστε μια απάντηση