Ντοκιμαντερ ΡΟΜΑΝΤΙΣΜΟΣ
Μορφές, Μουσικά είδη
- Φωνητική Μουσική: όπερα, λειτουργία, έργα για φωνή και ορχήστρα
- Οργανική Μουσική: συμφωνία, κοντσέρτο, σονάτα, κουαρτέτο εγχόρδων, μουσική δωματίου, συμφωνικό ποίημα, μικρά έργα για πιάνο
- Μουσικό Σύστημα: Τονικότητα (Μείζων και Ελάσσων τρόπος) Χρωματικισμός – Διεύρυνση της Τονικότητας
Ρομαντισμός από τα παλαιά γαλλικά: romance, ποίηση, μυθιστόρημα. Στη λογοτεχνία έχει την έννοια του μυθιστορηματικού, του παραμυθένιου και του φανταστικού, ενώ στον Διαφωτισμό, της αντίθεσης στο ορθολογικό, δηλ. του συναισθηματικού, του αισθαντικού και του ονειρικού.
Η εξέλιξη του ευρωπαϊκού πολιτισμού το 19ο αιώνα, είναι ταυτόσημη με τις μεγάλες αλλαγές που γίνονται στην κοινωνική και πολιτική ζωή της Ευρώπης. Η περίοδος απ’ το θάνατο του Μπετόβεν (1827), μέχρι το 1900, σφραγίζεται από ένα έντονο ρομαντισμό. Σε όλες τις τέχνες, εκείνο που χαρακτηρίζει την νέα εποχή είναι η υπεροχή της ευαισθησίας και της φαντασίας του καλλιτέχνη έναντι της λογικής. Με τον ρομαντισμό οι αξίες γίνονται πιο υποκειμενικές, ενώ συχνά δημιουργείται ρήξη με τους κανόνες και τα υποδείγματα των κατασκευαστικών μοντέλων, που είχε δημιουργήσει η μέχρι τότε παράδοση των κλασικών τεχνών.
Ωστόσο, ο ρομαντισμός αναπτύσσεται μέσα στο κλίμα της γέννησης των εθνικών πολιτισμών. Είναι η εποχή που χαρακτηρίζεται από την αυστηρή ταξινόμηση της μουσικής ανάλογα με τον τόπο καταγωγής της. Ο ρομαντισμός αναπτύσσεται αντλώντας δύναμη από τις ρίζες της λαϊκής παράδοσης του κάθε έθνους. Το πνεύμα της εποχής είναι πλημμυρισμένο από το καυτό ενδιαφέρον για τον λαϊκό πολιτισμό. Αυτό κάνει την μουσική να εμπνέεται από τους λαϊκούς χορούς και τα λαϊκά τραγούδια. Έτσι η μουσική κάθε χώρας ξεχωρίζει ξεκάθαρα πλέον απ’ την άλλη.
Γενικά, ο 19ος αιώνας, ήταν γεμάτος από ένταση δράση σ’ όλους τους τομείς. Είναι η εποχή που αναπτύχθηκαν οι θετικές επιστήμες, η εποχή της γρήγορης τεχνικής ανάπτυξης, είναι η εποχή με τις βαθιές κοινωνικές αλλαγές. Αλλαγές που έφεραν και μια αξιόλογη διεύρυνση της μουσικής ζωής. Παρουσιάζεται το ενδιαφέρον των πλατιών λαϊκών στρωμάτων για την μουσική κι έτσι η μουσική φεύγει από τις αυλές των ευγενών και «μπαίνει» παντού. Γιατί οι ρομαντικοί εξιδανίκευσαν τον λαό.
Μια νέα κοινωνία λοιπόν ξεπροβάλλει, οι λαοί διεκδικούν τις ελευθερίες τους κι ο άνθρωπος τα ατομικά του δικαιώματα.
Στη μουσική, βρήκε το κίνημα του ρομαντισμού, το πιο ευαίσθητο μέσο να εκφράσει τις σκοτεινές παρορμήσεις και τα δυνατά οράματά του. Γιατί η μουσική θεωρείται η πιο κατάλληλη τέχνη για ν’ αποδώσει τα πιο δυνατά και ευγενικά αισθήματα.
Παρουσιάσεις για τον Ρομαντισμό
Ιστορία της Μουσικής – Ρομαντισμός – 1
Παρουσίαση για τον Παγκανίνι και τον Σούμπερτ.
Ιστορία της Μουσικής – Ρομαντισμός – 2
Μέντελσον, Σούμαν, Σοπέν
Ιστορία της Μουσικής – Ρομαντισμός – 3 – Liszt
Ιστορία της Μουσικής – Ρομαντισμός – 4 – Γαλλική Όπερα
Ιστορία της Μουσικής – Ρομαντισμός – 5 – Ιταλική Όπερα
Ιστορία της Μουσικής – Ρομαντισμός – 6 – Γερμανική Όπερα
Ιστορία της Μουσικής – Ρομαντισμός – 7
Bruckner, Brahms, Wolf, Saint Saens, Strauss, Tchaikovsky, Faure
Ιστορία της Μουσικής – Ρομαντισμός 8 – Εθνικές Σχολές
19ος αιώνας:
Μπετόβεν 1770 – 1827, Σούμπερτ 1797 – 1828 Βέμπερ 1786 – 1826, Μέντελσον 1809 – 1847, Σούμαν 1810 – 1856, Σοπέν 1810 – 1849, Μπερλιόζ 1803 – 1869, Λίστ 1811 – 1886, Μπραμς 1833 – 1897, Βάγκνερ 1813 – 1883, Μπρούκνερ 1824 – 1896, Βέρντι 1813 – 1901, Ροσσίνι 1792 – 1868, Ντονιτσέτι 1797 – 1848, Ρ. Στράους 1864 – 1949, Σαιν Σανς 1835 – 1921, Μπιζέ 1838 – 1875, Φρανκ 1822 – 1890, Γνουνώ 1818 – 1893, Μάλερ 1860 – 1911, Φωρέ 1845 – 1924, Τσαϊκόφσκι 1840 – 1893, Πουτσίνι 1858 – 1924.
- Η καθιέρωση της σονάτας και της συμφωνίας απ’ τον Μπετόβεν.
- Το γερμανικό Λήντ (Σούμπερτ – Σούμαν)
- Η μεταρρύθμιση της όπερας απ’ τον Βάγκνερ.
- Η κορύφωση της πιανιστικής δεξιοτεχνίας (Λιστ – Σοπέν – Παγκανίνι).
- Εξέλιξη γενικά της ενόργανης μουσικής.
- Προγραμματική μουσική
- Δημιουργία εθνικών μουσικών σχολών.
Οι κυριότεροι συνθέτες του Ρομαντισμού

Αυτή η εργασία χορηγείται με άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές .
Views: 665